هدف از برگزاری این آزمایشات ارائه مطالب و تجربیات ارزشمند در خصوص موضوع آزمایش های خلاقانه می باشد. در این آزمایشات تلاش بر آن شده تا با ارتقاء سطح آگاهی علاقمندان، به آنان کمک می نماید تا آنان بتوانند. با بهره گیری از این آزمایشات، زمینه ساز رشد کنجکاوی علاقه مندان شده تا بدین طریق فرصتی پدید آید تا این عزیزان با لذت به علم آموزی پرداخته و در جهت رشد خلاقیت و دانش خود تلاش نمایند. این پروژه های کوچک به خانواده ها می تواند کمک کند تا آنان با فرزندان خود آزمایش های ساده ای را انجام دهند وعلاوه بر انجام یک کار لذت بخش ، با یکدیگر علم آموزی نمایند.
در این کارگاه ها روش های علمی یک آزمایش بطور کلی بیان می شود تا افراد از سردرگمی در این زمینه رهایی یابند. در زیر به برخی از این روش ها اشاره می گردد.
مراحل روش علمی جهت حل مسائل
مشاهده: جمع آوری اطلاعات درباره ی محیط اطراف با استفاده
از حواس مختلف.
طبقه بندی:درک تفاوت ها و شباهت ها در یک گروه و طبقه بندی
آنها بر اساس شباهت ها ) برای این امر باید مشاهده دقیق داشته باشیم(.
اندازه گیری:برای مشاهده دقیق نیاز به اندازه گیری )زمان،طول،
وزن و دماو…(است که باید با وسایل دقیق و واحدهای مناسب انجام گیرد.
برقراری ارتباط:هنگامی که اطلاعات و یافته ها روشن و واضح و
مختصر تنظیم شد،حال میتوان این یافته ها را به صورت کتبی یا شفاهی برای دیگران توضبح داد.
تفسیر کردن:ارائه نظرات خود در مورد موضوع با توجه به جمع آوری دقیق یافته ها.
پیش بینی:بعضی از حوادث یا اتفاقات را میتوان از قبل پیش بینی کرد)پیش بینی نباید بر اساس حدث و گمان باشد بلکه باید بر اساس یافته ها و منطق استوار باشد.(
فرضیه سازی:پیشنهاد و راه حل های معقول و قابل آزمایش یک سند یا اتفاق.
آزمایش کردن: آزمایش برای کسب اطمینان از درستی یا نادرستی فرضیه انجام میگیرد.
نتیجه گیری:ارتباط بین یافته ها بر اساس آزمایش و ارائه نتیجه گیری .
نظریه:هر گاه نتیجه گیری از لحاظ آزمایش و علم ثابت شد به نظریه ختم میشود.
در این مرحله افراد به انجام آزمایشات شعبده شیمی می پردازند مثل وارد کردن تخم مرغ به داخل ظرف نوشابه خانواده روشن کردن لامپ با شمع و …